Ads 468x60px

sâmbătă, 24 septembrie 2011

Advertising-ul in functie de sex

    Va place culoarea purpurie? Raspunsul la aceasta intrebare depinde probabil de sexul celui intrebat. Cercetarile de piata au aratat ca in general consumatorii de sex feminin sunt mai atrasi de produse ale caror packaging contine nuante de purpuriu, in timp ce consumatorii de sex masculin cand vad culoarea, nici macar nu se mai uita despre ce produs este vorba ci isi continua drumul.
    Dar daca ati gasi un chilipir? V-ar determina, de exemplu, sa schimbati frizerul sau supermarketul de la scara blocului? Inca o data, sexul joaca un rol determinant. In timp ce femeile sunt mai loiale indivizilor, barbatii au incredere in organizatii.

Spargerea stereotipurilor

    Cand vine vorba de advertising, marketerii s-au ghidat mult timp dupa filosofia ca barbatii sunt de pe Marte, iar femeile de pe Venus, si ca unele produse le plac doar barbatilor sau doar femeilor.
    Din aceasa cauza, de-a lungul anilor, brandurile de ciocolata - exceptand ciocolata Yorkie - s-a adresat segmentului feminin din piata, in timp ce cultura premium promovata prin reclame de producatorii de bere, a fost creata pentru a se adresa barbatilor tineri.
    Dar conditiile economice grele din ultimi ani, au pus la incercare granitele acestor stereotipuri, iar Brandurile se vad nevoite sa isi extinda baza de consumatori. Asta inseamna ca vedem o iesire din zona de conforta a acestora si incercarea de a atrage si sexul opus.

Consumatori noi

    Mediul socio-economic actual, forteaza multe companii sa caute consumatori alternativi, asa cum explica si pshihologul si lectorul de la Universitatea Anglia Ruskin, Dr Cathrine Janssen-Boyd "Este logic ca o data ce ai atins limita pietei tinta, si vrei sa continui sa te extinzi - toate companiile mari isi doresc asta - sa incepi sa cauti alternative".  De asemenea, ea indeamna brandurile la prudenta, cand vine vorba sa treaca peste stereotipuri de mult impamantate in comportamentul oamenilor, iar fara o strategie sustenabila, adresarea ambelor sexe duce pe termen lung la pierderea bazei de consumatori.

Trecere decalajului

    Cu toate astea, unele produse au reusit sa treaca granita subtire a diferentelor dintre sexe, cum ar fi:

Jocurile Video
    Jocurile, prin traditie se adresau baietilor adolescenti si barbatilor tineri, dar in ultima vreme producatorii de jocuri au reusit sa treaca peste acest impediment si se adreseaza cu succes si femeilor tinere. Nintendo prin consolele Wii si Microsoft prin adaugarea la Xbox a Kinect au reusit sa aduca in piata de gaming mai multe femei si sa devina astfel imuna la conditiile macroeconomice vitrege.

Cipsuri
    Ca si bere, chips-urile au fost traditional considerate ca fiind tipic masculine iar marketerii s-au straduit pentru a inversa aceasta perceptie. Walkers a lansat gama sa Sensations pentru a creste gradul de likeability in randul femeilor, iar in acest sens s-a folosit de vedete precum fosta Spice Girl, Victoria Beckham, pentru a promova noul brand. 
    In SUA, Frito-Lay, o companie de snack-food detinuta de PepsiCo, a lansat o campanie numita "Doar intr-o lume a femeii" pentru a contesta asocierea brandului cu barbatii bautori de bere care urmaresc sporturi la TV. Compania a studiat, de asemenea creierul feminin pentru a afla cum pot devinii mai relevanti pentru consumatorul de sex feminin. Cercetarile au aratat ca in comunicarea sa, compania ar trebui să evite claim-uri referitoare la "vina" si "fara-vina" si ca ar trebui facute asocieri cu "sanatos".

Masini
    Rolls-Royce a reusit sa isi extinda afacerea dincolo de baza sa de clientii in mod traditional dominata de sexul masculin, prin lansarea unei limuzine de lux, GhostModelul de 165.000 £, a fost proiectat ca o alternativa mai mica si mai putin ostentativa, la modelul Phantom de 235.000 £. Potrivit brandului, modelul se dovedeste foarte popular in randul femeilor instarite din Statele Unite, Orientul Mijlociu si China. Insa astfel de strategii nu functioneaza intotdeauna. Atunci cand Porsche a lansat un vehicul utilitar sport, SUV-ul Cayenne, conceput pentru femei, vanzarile au crescut temporar, dar pe termen lung, barbatii au inceput sa se distanteze de brand, deoarece lansarea a "patat" imaginea sa ultra-masculina. 

Echipamente de fitness
    Power Plate, care produce echipamente de fitness, a semnat un contract pe trei ani cu echipa de Formula 1, Williams, pentru a-si creste likeability-ul in randul barbatilor. 
   Power Plate a folosit celebrity endorsers in trecut, femei precum Dannii Minogue si Courtney Cox, pentru a targeta consumatori sai core, femeile.
    Prin aceasta ultima tactica de marketing, compania urmareste sa capitalizeze de pe urma numarului urias de fani de sex masculin pe care ii are Formula 1.

Barbati vs Femei

1. In una din trei case, persoana responsabila de cumparaturile casnice este de sex masculin, in crestere fata de 14% acum 20 de ani (Nielsen)
2. Barbatii sunt mai putin afectati de recesiune fata de femei, cand vine vorba de comportamente de consum si modele de cheltuieli. Cumparatorii de sex masculin sunt mai predispusi decat femeile sa sustina ca au continuat sa cumpere brandurile care le plac, indiferent de situatia economica, materiala, etc, si sunt mai putin susceptibili de a recurge la "trading-down", adica sa cumpere branduri mai putin costisitoare. (Ogilvy)
3. Femeile iau ceva mai mult de 80%, din toate deciziile de cumparare la nivel global. (She-economy.com)
4. Consumatorii de sex feminin sunt mai loiali clientilor individuali precum frizer, doctor, vanzator, decat barbatii. Barbatii tind sa aibe o loialitate mai mare fata de companii si organizatii precum clinici medicale, supermarketuri, magazine de imbracaminte, s.a.m.d. (Journal of Marketing)
5. Pentru femei o zi buna de shopping depinde de intreaga experienta, de la mediul din magazine, pana la insotitorii sai. In schimb barbatii pun mare pret pe comoditate, localizarea si semnalizarea produselor, precum si cat de repede pot cumpara ceva. (Wharton School of the University of Pennsylvania)
6. Albastru, rosu si verde sunt culori universal placute atat de catre barbati cat si de femei, albastrul fiind pe primul loc. Orange si maro in schimb, sunt culori universal neplacute de catre barbati si femei. In timp ce femeile iubesc culoarea violet, barbati o urasc. 
    Portocaliu si galben sunt percepute ca fiind culori ieftine. Femeile sunt atrase de culori pale in timp ce barbatii prefera culori stralucitoare. Femeile sunt, de asemenea, mult mai specifice atunci cand vine vorba de culori. De exemplu, multe femei pot descrie diferite nuante ale verde, precum verde muschi, mazare si citrice, in timp ce pentru barbati ele sunt pur si simplu verde. (Kissmetrics.com)

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu